söndag 14 mars 2010

Mitt liv är helt upp och ner

Nu va det riktigt länge sen som jag bloggade. Kände att det kanske va time för en liten uppdatering.

Jag sitter nu hemma med värk som blivit rätt vanlig dom senaste månaderna nu.
Jag är trött konstant å har knappt ork att göra nåt alls. Men med ett halv fake smil går jag upp å lyckas till slut att se det positiva i livet. Min finaste Linus. Mina underbara vänner. Å min familj som jag lyckats komma riktigt nära sen ett år tillbaka.

Så vad är det som händer i mitt liv nu då

Det börja för fem månader sen nu ungefär. Jag satt barnvakt till mina prinsessor å alla barnen va på olika håll å ropade efter hjälp hela tiden. Jag hade vaknat med ryggvärk på morgonen. Min första tanke va att jag hade fått massa knutor i ryggen igen. Efter jag lagt mig å ställt mig upp konstant hela dagen så började värken bli bara värre å värre. Värken hade till slut gått runt till bröstkorgen. Smärtan vart så intensiv så jag vart tvungen att åka in akut.
När jag kom dit så trodde dom att jag hade njursten. Jag fick veta att det kissar man ut isåfall. Att jag skulle ge det tid å om värken skulle komma igen så var jag välkommen tillbaka.
Andra gången som smärtan kommer så åker jag in akut igen och samma sak tror dom, njursten. Men den här gången tar dom graviditetstest som visar sig vara positivt.
Dom bokar in mig på ultraljud inom några veckor eftersom dom inte gör röntgen på gravida kvinnor.
Så ett till problem hade då uppstått. Vad gör jag med graviditeten.
Jag valde att det va helt fel tidpunkt att få barn å speciellt ensam igen så en abort gjordes. Killen dök aldrig upp när jag låg hemma å blödde. Han skrev senare på dagen å verkade inte direkt ha dåligt samvete över det. Vid det laget hade jag ringt Jenny som satt med mig.
När ultraljudet väl skulle göras så hittar dom gallsten och en börjar säga nåt om min lever som jag inte riktigt förstår vad hon menar.
Dom stod å snacka om att jag va ju gravid å inte kunde göra en DT. Men jag hade redan gjort aborten, så när det vart klart å tydligt så rullades jag in på en gång till DT (datortomografi). Sen får jag gå hem.
Jag får sen ett smärtanfall till och får åka upp akut en gång till. Jag får då smärtstillande och medicin för magen.
Senare får jag göra en MRT (magnetröngen).
Jag får sen veta att dom tror att jag har en cysta som är vanlig i asien i min lever och att alla på kirurgen har fått i uppgift att försöka komma på hur den kommit dit. Dom säger till slut att dom tror att den är medfödd å skickar remiss till akademiska i uppsala.
Akademiska ville då att jag skulle göra en ERC.
När dom fått dom bilderna som fick jag för nån vecka sen komma på möte med en professor i leverkirurgi på akademiska.
Där får jag veta att han diskuterat med kollega i skottland och en i USA men ingen av dom hade hört nåt liknade som jag har. Dom kom fram till att det lät som att det är en slags cysta som dom stött på i bukspottskörteln. En cysta som innehåller en tumör som från början är godartad men som blir elakartad.
Dom har aldrig hört om nåt sånt i levern förut.
Slutresultatet: Operation på akademiska för levern och gallan. Ev måste halva levern bort för cystan sitter precis mellan blodflödena.
10 dagar blir jag liggandes i uppsala å sen är det två månaders tid innan jag blir helt återställd.
Jag har oxå fått veta att det jag har är extremt ovanligt i hela världen.

Ja, varför inte tänker jag då.

Jag har oxå under den här tiden fått: cellförändringar i livmodern som måste tas bort och en stor käkinfektion i nervern som går till alla tänderna.

Kan väl bara bli bättre efter detta??
Skulle bara fattas att cystan är elakartad å cellgifter blir på tal


Näe nu vill Linus ha nätverkssladden igen. Gossen spelar på x-boxet.

Stå på er å njut av livet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar